آشنايي با كشور صربستان

۱۰ بازديد

آشنايي با كشور صربستان

كشور صربستان به همراه مقدونيه، مونته ‌نگرو و بوسني و هرزگوين از سال 1389 ميلادي  تحت سلطه امپراطوري عثماني قرار گرفت و بعد از 4 سده در سال 1912 ميلادي به دنبال جنگ كوزوو به آزادي دست پيدا كرد و از آن پس به‌ عنوان يكي از جمهوري‌ هاي سه‌ گانه، همراه با كرواسي و اسلووني، پادشاهي يوگسلاوي را تشكيل داد كه اين حكومت نيز تا سال 1945 ميلادي و به قدرت رسيدن تيتو ادامه داشت. مهاجرت صرب ها به سوي مناطق غربي ‌تر به دنبال ورود ترك‌ هاي عثماني صورت گرفت و اصولا اولين هسته‌ هاي تداخل و تلفيق در جهت يوگسلاوي كنوني از همين زمان شروع شد. كشور صربستان با نام رسمي جمهوري صربستان، يك كشور محاط در خشكي در مركز جنوب خاوري اروپا مي باشد كه بخش جنوبي جلگه پانوني و جنوب شبه ‌جزيره بالكان را فرا گرفته ‌است. كشور صربستان با مجارستان از شمال، روماني و بلغارستان از شرق، جمهوري مقدونيه و مونته ‌نگرو از جنوب، كرواسي و بوسني و هرزگوين از غرب مرز مشترك دارد.

صربستان به ۲۹ ناحيه علاوه بر شهر بلگراد تقسيم شده ‌است. ناحيه‌ها و شهر بلگراد نيز به چندين شهر تقسيم شده‌ اند. صربستان دو استان خودمختار دارد: كوزوو و متوهيا در جنوب، و ويوودينا در شمال صربستان. كوزوو اعلان استقلال كرده‌ است، اما كماكان زير نظر نمايندگان موقت سازمان ملل اداره مي ‌شود. كوزوو در سال 2008 با وجود مخالفت بلگراد اعلان استقلال كرد. آن بخش از صربستان كه نه در كوزوو قرار دارد و نه در وويوودينا، صربستان مركزي نام گرفت. صربستان مركزي بر خلاف دو استان خودمختار، بعنوان يك تقسيم كشوري به‌ شمار نمي ‌آيد و حكومت محلي جداگانه ‌اي ندارد. آنچنان كه مي ‌توان صربستان مركزي را يك صربستان سره و كامل دانست. شهر بلگراد پايتخت اين كشور است. اين شهر كه در حد فاصل رودخانه ‌هاي دانوب و رود ساوا قرار دارد بيش از 1.5 ميليون نفر سكنه دارد كه با احتساب محدوده حومه شهر جمعيت آن به بيش از دو ميليون نفر مي‌ رسد. از اين‌ رو بلگراد يكي از بزرگ ترين شهرهاي جنوب غرب اروپا به حساب مي آيد. شهر بلگراد حدود 4 درصد از مساحت خاك صربستان را در برمي گيرد و 15 درصد از جمعيت اين كشور در شهر بلگراد ساكن هستند. مساحت شهر بلگراد 360 كيلومتر مربع مي باشد.

آشنايي با كشور صربستان

صربستان در قاره اروپا، در شبه‌جزيره بالكان و در جلگه پانونين قرار گرفته است. جايي كه پيوندگر ميان مركز، جنوب و خاور اروپا است. رودخانه دانوب در يك ‌سوم شمال كشور جاري است. طول 588 كيلومتري اين رودخانه در كشور، مرز با كرواسي و بخشي از مرز با روماني را تشكيل داده‌ است. از ديگر رودخانه‌ هاي صربستان مي ‌توان ساوا، تيميش، درينا و بگج را نام برد. بيش از يك چهارم سرزمين صربستان پوشيده از جنگل مي باشد. شرايط طبيعي و به ويژه ناهمواري‌ ها و شرايط توپوگرافيك صربستان به ‌گونه اي است كه برخلاف ديگر جمهوري هاي پيشين يوگسلاوي كه غلبه مناطق كوهستاني در آنها چشمگير است، بهره ‌مند از دشت ‌هاي واسطه ‌اي كوچك و بزرگ است كه به همراه اقليمي نسبتا مساعد و متنوع و وجود منابع آب تقريبا كافي به بزرگ ترين مركز توليدات فراورده‌ هاي كشاورزي يوگسلاوي تبديل شده بود. عبور رودخانه دانوب و شاخه‌ هاي آن نياز آب كشاورزي 94 درصد از زمين‌ هاي زير كشت صربستان و وويوودينا را بر طرف مي ‌كند.

فرهنگ و زبان مردم صربستان

بيشتر جمعيت صربستان را صرب ها به خود اختصاص داده‌ اند. مهم ترين اقليت‌ ها شامل آلبانيايي ها كه عمدتا در كوزوو زندگي مي كنند، مجارها، بوسنيايي ها، كولي ها، كروات ها، چك ها و اسلواك ها، مونته‌ نگرويي ‌ها، مقدونيه‌ اي‌ ها، بلغارها، رومانيايي ‌ها و … هستند. دو استان وويوودينا و كوزوو از لحاظ تبار و مذهب كاملا متفاوت مي باشند. براي قرن ‌ها دين ‌هاي ارتودوكس و كاتوليك و پس از آن اسلام در اين كشور نفوذ داشته‌ اند. صربستان از لحاظ مذهبي يكي از ناهمگون‌ ترين كشورهاي قاره اروپا ‌است. استان كوزوو با 90 درصد مسلمان، استان ويوودينا با 25 درصد كاتوليك يا پروتستان و صربستان مركزي و بلگراد با بيش از 90 درصد مسيحي ارتودوكس نشان دهنده اين گوناگوني است. زبان رسمي اين كشوز، زبان صربي است درحالي كه بيشتر صرب‌ ها به دليل آنكه در مدارس‌ خط و زبان انگليسي تدريس مي شود، توانايي چنداني به صحبت با زباني به غيرانگليسي ندارند.

فرهنگ و زبان مردم صربستان

آب و هواي كشور صربستان

آب و هواي صربستان، قاره‌ اي است يعني تابستان‌ هاي گرم و زمستان‌ هاي سرد دارد. نواحي جنوب غربي صربستان كه كوهستاني و مرتفع است، دماي هوا پايين‌ تر و تابستان ها خنك ‌تر مي باشد. به طور كلي نواحي غربي نسبت به نواحي شرقي پرباران‌ تر هستند.

جاذبه هاي ديدني و تفريحي كشور صربستان

كشور صربستان با تمام زيبايي هايي كه دارد به يكي از مقصدهاي محبوب گردشگري تبديل شده است. جاذبه‌ هاي گردشگري در كشور صربستان بسيار متنوع و ديدني هستند.

پارك ملي درداپ

پارك ملي درداپ داراي چهار دره تنگ و به طول 115 كيلومتر مي‌ باشد. دره درداپ نيز در اين محل از تركيب اين چهار دره تشكيل شده است. يكي از اين چهار دره به نام گوسپودين ويت داراي يكي از عميق‌ ترين رودهاي جهان است. با توجه به اينكه اين دره ‌ها ورودي جنوبي كوه‌ هاي كارپات هستند، از آن‌ها با عنوان دروازه آهن نيز ياد مي ‌شوند. پارك درداپ در رود دانوب در نزديكي قلعه گلوباك واقع شده است و ميزبان گياهان و حيوانات فراواني است كه با زيبايي‌هاي خاص خود يكي از معروف ‌ترين مكان‌ هاي ديدني كشور صربستان محسوب مي ‌شود.

پارك ملي درداپ

پريزن

پريزن زماني در قرون وسطي پايتخت صربستان بوده است،‌ اما هم ‌اكنون بخشي از جمهوري كوزوو محسوب مي ‌شود. اگر چه صربستان آن را به عنوان ايالتي كه به صورت غيرقانوني جدا شده است مي ‌شناسد و استقلال آن را قبول نكرده است. در حال حاضر نيز صرب ‌ها در آن اقليت جامعه را تشكيل مي ‌دهند. مهم ‌ترين و معروف ‌ترين جاذبه گردشگري كه در پريزن وجود دارد، قلعه پريزن است كه قدمت آن به دوره عثماني برمي‌ گردد. با توجه به اينكه پريزن شهري كوچك بوده و همه چيز در اين شهر به هم نزديك است، براي پياده‌ روي و گشت و گذار در شهر و لذت بردن از مناظر زيبا بسيار مناسب است. در مركز پريزن نيز كليساهاي زيادي ديده مي ‌شود كه از جمله آنها مي ‌توان به كليساي مشهور بانو ليوويس اشاره كرد كه بيانگر معماري صرب‌ ها در عصر قرون وسطي است.

پريزن

شهر شيطان

شهر شيطان در جنوب كشور صربستان واقع شده است. فرسايش صخره‌ ها در طول زمان در يكي از شهرهاي صربستان باعث بوجود آمدن صخره‌ هايي با اشكال عجيب و غرب شده است و به دليل همين شكل‌ هاي عجيب و غريب نيز به اين شهر نام شهر شيطان گذاشته اند. افسانه‌ هاي محلي در رابطه با بوجود آمدن اين صخره‌ هاي عجيب اين چنين مي ‌گويند كه اين صخره ‌ها در‌واقع افرادي بوده ‌اند كه در يك ميهماني شركت كرده بودند، اما شيطان آنها را تبديل به اين صخره‌ ها كرده است. شهر شيطان بيش از 200 صخره در خود جاي داده است كه در سراسر دو دره زيبا بر روي كوه رادان پراكنده شده ‌اند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.