شرايط و راه هاي مهاجرت به تركيه

۹ بازديد

شرايط و راه هاي مهاجرت به تركيه

ايرانياني كه قصد مهاجرت به تركيه را داريد بهتر است با سلسله قوانين مهاجرت كشورها آشنا باشيد تا قبل از اقدام حداقل شرايط مهاجرت را دارا باشيد. در اين مطلب سعي كرده ايم افرادي را كه قصد مهاجرت به تركيه را دارند با قوانين ابتدايي و قدم هاي اول مهاجرت آشنا كنيم تا بتوانيد بدون مراجعه به متخصصين از خودتان را ارزيابي كنيد و ببينيد آيا شرايط مهاجرت به تركيه را داريد؟ با خواندن اين متن شما با مراحل و شرايط مهاجرت به تركيه آشنا مس شويد. در جهان امروز كم و بيش با واژهٔ مهاجرت در طول زندگي رو به رو مي‌ شويم و افراد زيادي را مي‌ بينيم كه قصد مهاجرت به كشور خاصي را دارند به خصوص اگر ايراني باشيد. مهاجرت به تركيه هم يك نمونه از انواع مهاجرت‌ هايي است كه به چند جهت حائز اهميت شده است.

شرايط و راه هاي مهاجرت به تركيه

در قرن اخير با اتفاقات ناگهاني و بزرگ مثل جنگ هاي جهاني و اتفاقات ناخوشايند طبيعي شمار مهاجران روز به روز در حال افزايش بوده اند. در ميانه ازدحام جمعيت خواستار مهاجرت كشور هاي مختلف  هر روزه قوانين و بهره مندي هاي جديد نسبت به مهاجرت در كشورها پديد مي آيد كه در ميان آن ها فرصت هاي خوبي هم براي مهاجران به وجود مي آيد. در اينجا برخي از انواع مهاجرت مانند مهاجرت از طريق ازدواج، مهاجرت از طريق تحصيل، مهاجرت از طريق خريد ملك، مهاجرت از طريق كارافريني و مهاجرت از طريق تخصص يا كار را  معرفي مي كنيم.

تعريف مهاجرت

مهاجرت را مي توان  چنين تعريف كرد كه عبارتست از نقل مكان يا جا به جايي مردم از جايي به جاي ديگر كه اين جابه جايي مي‌ تواند اهداف مختلفي داشته باشد. بعضي از مردم با توجه به شرايط مناسبتر كشور مقصد در ارتباط با كار، سياست، در آمد بيشتر و يا مسكن بهتر مهاجرت مي‌ كنند برخي ديگر هم در اثر مشكلاتي مانند فقر، جنگ، بيماري و يا اتفاقات و ناخوشي هاي طبيعي محل سكونتشان مهاجرت مي‌ كنند. مهاجرت ساليان طولاني است كه در بين مردم رواج دارد و تعريف كلي آن عبارت است از جا به جايي افراد از يك كشور به كشور ديگر كه در آن شهروند نيستند. اگر شما هم قصد مهاجرت به يك كشور را داريد بايد يك سري ويژگي‌ ها را براي اقدام به مهاجرت داشته باشيد.

  • رمز موفقيت تلاش و اراده

مثل هر كاري بهترين قدم براي شروع پروسه مهم و تاثير گذار مهاجرت داشتن اراده و اطمينان در تصميم به مهاجرت و طي كردن مسير آن است. پس بدون ذره اي ترديد اول تمام جوانب مهاجرت را بسنجيد و بعد از مطمئن شدن در تصميمتان اقدام به مهاجرت كنيد. ايرانياني كه از لحاظ عاطفي معمولا بسيار حساس و وابسته به خانواده و روابط خوني هستند بايد بدانند كه با مهاجرت كردن ممكن است براي يك مدت طولاني از ديدار با خانواده و دوستان خود محروم شوند بنابراين اگر جز اين دسته از افراد هستيد در تصميم گيري خود به خوبي فكر كنيد.

  • تهيه كردن سرمايه كافي و مورد نياز

نكته بعدي براي مهاجرت بررسي بودجه است. ابتدا بايد انواع مهاجرت بررسي شود تا بتوانيد مهاجرتي پيدا كنيد كه با بودجهٔ شما سازگاري داشته باشند. مهاجرت‌ هاي تحصيلي جزء ارزانترين راه ها هستند در حالي كه مهاجرت‌ هاي تجاري جزء گرانترين و پرريسكترين مهاجرت‌ ها به حساب مي‌ آيند. بنابراين كليهٔ مهاجرت‌ ها را بررسي كنيد و آن ها را با بودجهٔ خود بسنجيد و اگر بودجهٔ كافي براي مهاجرت را نداريد فعلاً تصميم به مهاجرت نگيريد.

  • تعيين هدف

زماني كه مي‌ خواهيد براي مهاجرت تصميم گيري كنيد بايد هدف خود را مشخص كنيد اينكه براي كار مي‌ خواهيد به كشور مقصد برويد يا ازدواج و يا تحصيل. بدون هدف مهاجرت كردن مي‌ تواند شرايطي را براي شما مهيا كند كه به آنچه تصور مي‌ كرديد نرسيد و اين باعث ناكامي شما مي‌ شود.

عمده دلايل مهاجرت چيست؟

مهاجرت را مي توان از يك ديدگاه بر دو نوع تقسيم كرد: “مهاجرت درون كشوري” و ” مهاجرت بين كشوري:

مهاجرت درون كشوري معمولاً به مهاجرت‌ هايي اطلاق مي‌ شود كه افراد از يك شهر به شهر ديگر و يا از يك روستا به يك شهر مي‌ روند كه انگيزهٔ اين نوع مهاجرت‌ ها معمولاً دستيابي به شرايط بهتر كار و زندگي و يا تحصيل با كيفيت تر است. اما در مهاجرت‌ هاي بين كشورها انگيزه‌ هاي متنوعي وجود دارد برخي افراد از روي اجبار مهاجرت مي‌ كنند به عنوان مثال جنگ، فقر، نبود امكانات زندگي در يك كشور مي‌ تواند دليل مهاجرت اين افراد باشد اما برخي مهاجران ديگر براي دستيابي به شرايطي بهتر از شرايط كشور خود مهاجرت مي‌ كنند اين افراد با هدف گرفتن شاخص هاي مهم زندگي يك شغل خوب، داشتن مسكن خوب، تحصيل در يك دانشگاه معتبر و غيره مهاجرت مي‌ كنند. در بين آمار مهاجرت‌ هاي ايرانيان مهاجرت به تركيه بسيار شاخص است كه دلايل و اهداف آن را بررسي مي‌كنيم.

عمده دلايل مهاجرت چيست؟

مهاجرت به سمت تركيه

مهاجرت به تركيه هم مانند مهاجرت به هر كشور ديگري راه‌ هاي مختلفي دارد كه بايد با آنها آشنا شويد. براي مهاجرت به تركيه دو راه  هست كه به آن ها مي پردازيم.

با اقامت موقت در تركيه آشنا شويد

اگر براي مهاجرت به تركيه اقامت موقت را انتخاب كرديد بايد بدانيد كه در اقامت موقت شما فقط براي يك مدت محدود مي‌ توانيد در تركيه بمانيد به عنوان مثال براي گردشگردي، يا تحصيل و يا انجام يك فعاليت اقتصادي در يك دور مشخص بسته به نوع اقامتي كه گرفته‌ ايد مي‌ توانيد آن را تمديد كنيد البته بعضي از اقامت‌ هاي موقت قابل تمديد نيستند.

اقامت دائم در تركيه چگونه است؟

ايرانياني كه براي مهاجرت به كشور تركيه اقامت دائم را انتخاب كرده اند بايد بدانند كه در اقامت دائم به شما اجازهٔ زندگي دائمي در اين كشور را مي‌ دهند. نكته‌ اي كه قابل توجه است اين است كه براي گرفتن اقامت دائم در تركيه ابتدا بايد اقامت موقت از نوع تمديد شونده گرفت و بعد از چند بار تمديد و احراز شرايط مورد تأييد اداره مهاجرت به تركيه، خواهيد توانست اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبديل كنيد.

اما انواع مهاجرت به تركيه كدامند؟

براي مهاجرت به تركيه روش‌ هاي مختلفي وجود دارند. در اين نوشته روش‌ هاي مهاجرت به تركيه را طبقه بندي كرده و هر يك از اين روش‌ ها را به طور مجزا مورد بررسي قرار مي‌ دهيم.

با مهاجرت به تركيه از طريق ازدواج آشنا شويد

برخي از افراد براي مهاجرت به تركيه گزينهٔ ازدواج را انتخاب كرده يا شرايطش را دارا هستند. افرادي كه مي‌ خواهند با يك شهروند تركيه‌ اي ازدواج كنند بايد پس از ازدواج يك دورهٔ 3 تا 5 ساله را بگذرانند سپس  مي توانند اقدام به دريافت اقامت دائم كنند. در اين فاصله ماموران مربوطه تحقيقات لازم را انجام مي‌ دهند تا از صوري نبودن ازدواج شما اطمينان حاصل كنند.

براي مهاجرت به تركيه از طريق ازدواج بايد به نكات مهمي توجه كنيد. نكته اول اينكه به فكر يك ازدواج صوري براي مهاجرت به تركيه يا هيچ كشوري  نباشيد، زيرا مسئولان مربوط به امر تحقيق به دنبال يافتن مدارك و اسناد قطعي براي اثبات ازدواج شما هستند و با روابط بين المللي در اين زمينه به راحتي متوجه خواهند شد. نكته دوم اين كه فردي كه قرار است با او ازدواج كنيد بايد مليت تركيه را داشته باشد و پناهنده آن كشور نباشد. ازدواج شما بايد كاملاً به صورت رسمي باشد تا بتوانيد اقامت دائم بگيريد. ضمناً پس از ازدواج با شهروند تركيه‌ اي به مدت 3 تا 5 سال نمي‌ توانيد تحت عنوان شهروند تركيه‌ اي وارد كشور تركيه شويد بلكه به صورت توريست و براي گردشگري بايد وارد شويد كه اين دوره هم نمي‌ تواند بيشتر از 89 روز باشد. اينها ضروريترين شرايط براي مهاجرت به تركيه از طريق ازدواج بود كه براي مهاجرت به تركيه از اين طريق بايد ساير شرايط را نيز بررسي كنيد.

با مهاجرت به تركيه از طريق ازدواج آشنا شويد

مهاجرت به تركيه از طريق تحصيل

تركيه به دليل داشتن دانشگاه‌ هاي معتبر مقصد افراد زيادي براي مهاجرت است. براي مهاجرت به تركيه از طريق تحصيل بايد نسبت به شرايط آن آگاه باشيد. از آنجايي كه كشور تركيه يك كشور اوراسيايي است با كشورهاي اروپايي زيادي در ارتباط بوده و دانشگاه‌ هاي آن بسيار معتبر هستند و با برخي دانشگاه‌ هاي اروپايي مثل دانشگاه هاروارد ارتباط مستقيم دارند.

براي مهاجرت به تركيه از طريق تحصيل بايد در آزمون تومر شركت كنيد و مدرك آن را دريافت كنيد. سپس از يك موسسه آموزشي و يا دانشگاه در تركيه پذيرش بگيريد و ثبت نام كنيد.

ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي در دانشگاه‌هاي تركيه چگونه است؟

اگر علاقه داريد در مقطع كارشناسي در دانشگاه هاي تركيه تحصيل كنيد بايد بدانند كه دانشگاه‌هاي تركيه همه ساله آزمون‌ هايي را برگزار مي‌ كنند كه در صورت كسب نمرهٔ مورد نظر مي‌ توانيد در اين دانشگاه پذيرش بگيريد. بعضي از دانشگاه‌ هاي تركيه معدل نهايي شما را را نيز جزء شرايط پذيرش خود قرار مي‌ دهند. در اين آزمون دو دفترچه وجود دارد كه يكي از آن ها دفترچه مربوط به سؤالات رياضي، هندسه، تست هوش و غيره است و دفترچه دوم مربوط به سؤالات درس زبان تركي است كه جواب دادن به آن اختياري بوده و ملاك پذيرش در دانشگاه نيست و اگر نمره شما از حد نصاب كمتر شد مي‌ توانيد با شركت در آزمون تومر آن را جبران نماييد.

با ادامه تحصيل در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا در دانشگاه هاي تركيه آشنا شويد

ادامهٔ تحصيل در مقطع ارشد و دكترا تقريباً شرايط مشابهي دارد.

  • -1 داشتن كارنامه آزمون ALES يا GRE

اين آزمون سالي دوبار توسط سازمان سنجش كشور تركيه برگزار مي‌ شود كه سؤالات آن بيشتر جنبه استعداد تحصيلي داشته و از دروس تخصصي در آن سوالي مطرح نمي‌ شود. مواد اين آزمون عبارتند از رياضي، هوش، استدلال منطقي و درك مطلب زبان تركي.

  • -2ديپلم زبان انگليسي

در اين مورد شما بايد در يكي از آزمون‌ هاي بين المللي زبان انگليسي مانند TOEFL، IELTS و … شركت كنيد و حد نصاب لازم را كسب كنيد. البته در برخي از دانشگاه‌ ها و براي تعداد محدودي از رشته‌ ها نياز به ارائهٔ مدرك ديپلم زبان انگليسي نيست.

  • -3ديپلم زبان تركي تومر

پس از شركت در آزمون تومر مدركي تحت عنوان ديپلم زبان تومر به شما اعطا مي‌ شود اين آزمون در برخي دانشگاه‌ هاي تركيه به صورت هفتگي يا روزانه برگزار مي‌ شوند.

پس از قبولي در اين آزمون‌ ها بايد مدارك خود شامل مدارك مربوط به آزمون‌ هاي فوق، مدارك ترجمه شده مقاطع تحصيلي قبلي و ساير مدارك مربوطه را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهيد و پس از مصاحبهٔ حضوري و قطعي شدن ثبت نام پذيرش شما انجام مي‌ شود.

براي كساني كه مهاجرت به تركيه از طريق تحصيل را براي درياقت اقامت خود انتخاب مي‌ كنند انجام كليه مراحل ذكر شده ضروري است.

 ادامه تحصيل در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا در دانشگاه هاي تركيه

مهاجرت به تركيه از طريق خريد ملك چگونه است؟

از ديگر راه‌هاي پر طرفدار مهاجرت به تركيه خريد ملك در اين كشور است. اين قانون را به خاطر بسپاريد. طبق قانون شماره 6458 كه در تاريخ 2013/11/4 در روزنامه جمهوري تركيه منتشر شد، شما مي‌ توانيد با خريد ملك در تركيه اقامت موقت يكساله اين كشور را دريافت كنيد.

به محض گرفتن اقامت موقت تركيه از طريق خريد ملك مي‌ توانيد در بانك‌ هاي تركيه حساب بانكي باز كنيد. مي توانيد فرزندان خود را در مدرسه‌ هاي تركيه ثبت نام كنيد و تا زماني كه سند ملك به نام شما است مي‌ توانيد اقامت موقت خود را تمديد كنيد. پس از گذشت 5 تا 8 سال در صورتي كه هنوز صاحب ملك هستيد و سند ملك به نام شما باشد مي‌ توانيد اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبديل كنيد. بنابراين اگر قصد مهاجرت به تركيه از اين طريق را داريد خريد و نگهداري ملك بايد در اولويت كارهايتان باشد.

مهاجرت به تركيه از طريق كارآفريني

براي ايرانيان راه هاي مختلف مهاجرت به تركيه وجود دارند كه كار آفريني از بهترين آنهاست كه بهترين روش براي كار آفريني هم ثبت شركت در تركيه است. اگر براي مهاجرت به تركيه مي خواهيد از روش كار آفريني اقدام كنيد متوجه باشيد كه اين روش  نسبت به روش‌ هاي ديگر مسير پيچيده‌تري دارد. در ابتدا بايد شما بايد يك طرح توجيه اقتصادي را تهيه كرده و به كنسولگري تركيه در ايران تقديم مي كنيد تا آنها بعد از مطالعه طرح در صورت موافقت آن را تأييد كنند و در ادامه از وزارت كار تركيه نيز بايد مجوز اخذ كار بگيريد. دولت تركيه ادعا دارد كه از سرمايه گذاران داخلي و خارجي در تركيه به صورت برابر حمايت‌ هاي اقتصادي مي‌ كند. از آنجايي كه ايرانيان بدون ويزا مي‌ توانند سه ماه در كشور تركيه حضور پيدا كنند توصيه مي‌كنيم قبل از ورود به اين راه، مدتي را در تركيه سپري كرده و با تحقيق در مورد بازار كار مورد نظر وارد شاخه ي مهاجرت به تركيه از طريق كار آفريني شويد. براي شروع فرآيند ثبت شركت اساسنامه و نام تجاري شركت خود را در سامانه مرسيس ثبت كنيد. در ادامه مداركي را كه براي ثبت شركت در تركيه به آنها نياز داريد آورده‌ ايم:

-1اساسنامه شركت

-2اصل پاسپورت و دو نسخه كپي آن

-3شماره مالياتي شركت كه از اداره دارايي تركيه دريافت مي‌ كنيد

-4كارت بازرگاني

-5افتتاح حساب بانكي به نام شركت

-6معرفي مشاور مالياتي شركت

-7گواهي عدم سوء پيشينه

كار آفريني  در تركيه مزايايي هم دارد از جمله ارتباط خوب با بازار كشورهاي اروپايي، ماليات‌ بر درآمد پايين، رقابتي بودن فضا به نفع متخصصان، استفاده از نيروي كار جوان و موقعيت خاص جغرافيايي در منطقه فقط گوشه‌ اي از مزاياي ثبت شركت و كار آفريني در تركيه هستند. مي شود گفت بيشترين جمعيت جوان را در مقايسه با كشورهاي اروپايي دارد كه باعث شده انگيزه و اشتياق كار در اين كشور بالا است. در اين روش مهاجرت هم مانند ساير روش‌ ها بعد از گذشت تقريباً 5 سال مهاجران مي توانند اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبديل كنند كه البته در مدت اين 5 سال بايد شركت شما فعاليت داشته و خدمات خود را ارائه دهد. پس از ثبت اقامت موقت شما در تركيه مي‌ توانيد پاسپورت و شناسنامه تركيه‌ اي دريافت كنيد.

مهاجرت به تركيه از طريق كارآفريني

مهاجرت به تركيه از طريق تخصص يا كار

براي ايرانيان علاقمند به خروج از ايران، مهاجرت از طريق كار از بهترين روش‌ ها براي مهاجرت به تركيه است. اغلب افرادي كه مي‌ خواهند به تركيه مهاجرت كنند به دنبال مهاجرت به تركيه از طريق كار هستند بنابراين در اين زمينه سؤالات زيادي برايشان مطرح است و لازم است كه ما در اينجا به كليهٔ ابهامات شما پاسخ دهيم. اگر به دنبال پاسخ اين سوالات هستيد براي رسيدن به پاسخ سوالاتتان تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

راه دريافت ويزاي كاري يكي از بهترين روش‌ ها براي مهاجرت به تركيه روش است. شما در اين روش مي‌ توانيد علاوه بر پيدا كردن كار با پرداخت چند سال ماليات اقامت دائم اين كشور را بگيريد و در انتها با انجام كارهاي قانوني بتوانيد تبعهٔ اين كشور به حساب آييد.

با توجه به ديگر راه هاي مهاجرت از آسانترين و بهترين روش‌ هاي مهاجرت به تركيه، اخذ ويزاي كاري تركيه است. از طرف ديگر كشور تركيه جزء همسايه‌ هاي نزديك و قديمي كشور ما است كه از لحاظ فرهنگي نيز در پاره اي چيزها به هم نزديك هستيم. تركيه به چند دليل براي ايرانيان مخصوصا موقت گزينهٔ مناسبي جهت كار و زندگي است. در صورتي كه در مورد مهاجرت به تركيه تصميم قطعي گرفته ايد بايد تقريباً يك ماه قبل از مهاجرت به تركيه به محل مأموريت ديپلماتيك تركيه برويد و هدف واقعي خود از مهاجرت به تركيه را براي آنها شرح دهيد. توجه داشته باشيد كه براي موفقيت بهتر است  خواسته ها و دلايل سفرتان را به روشني براي مسئولين تركيه بيان كنيد. براي دريافت اين نوع اقامت كاري در تركيه بايد يك شركت فعال و معتبر در تركيه از شما تقاضاي كار كرده باشد. ضروري است شركت مورد نظر رسمي و ثبت شده باشد. اين شركت با توجه به شغل و حرفهٔ مورد نياز به اداره كار تركيه درخواست اجازه كار  براي شخص مورد نظر را مي‌ دهند در صورتي كه وزارت كار با اين درخواست موافقت كند به شخص اجازهٔ همكاري با اين شركت را مي‌ دهد و در صورت داشتن همه شرايط براي وي اقامت يكساله صادر مي‌ شود.

شبيه به پيدا كردن كار در اروپا براي كشور تركيه هم مانند ساير كشورها اتباع تركيه در اولويت هستند يعني در صورتي كه براي حرفهٔ مورد نياز آن شركت شخصي از شهروندان تركيه‌ اي داوطلب كار نبود آن شركت مي‌ تواند از خارج از تركيه نيروي مورد نظر خود را بيابيد. درست است كه پيدا كردن كار در تركيه ممكن است سخت باشد اما در سال‌ هاي گذشته افراد زيادي حتي با قوانين روز تركيه توانسته اند از اين طريق ويزاي خود براي مهاجرت به تركيه را بگيرند. ويزاهاي يكساله  سال به سال تمديد مي‌ شوند و پس از گذشت 5 سال كار متوالي ويزاي شما به ويزاي اقامت دائم تبديل مي‌ شوند.

اقامت توريستي تركيه بدون ويزا

اين كشور يك نوع اقامت به نام اقامت توريستي دارد كه شما مي توانيد به مدت 3 ماه يا 90 روز در اين كشور بمانيد. خوب است بدانيد كه براي ما ايرانيان دريافت اين نوع اقامت نياز به ويزا نداريم. ما بدون هيچ مشكلي مي توانيم وترد تركيه شويم و ازين اقامت استفاده كنيم ولي حق هيچ فعاليت تجاري و كار را در اين مدت تداريد. اگر بيشتر از سه ماه بخواهيد در تركيه بمانيد بايد اجازه از مقامات رسمي اين كشور گرفته و مدت اقامت خود را تمديد كنيد ولي در صورت عدم تمديد اقامت، ماندن در تركيه مشمول پرداخت جريمه و حتي اخراج از كشور خواهد شد.

براي ورود به تركيه از وسايل نقليه زميني مانند اتوبوس و قطار مي‌ توان استفاده كرد.

اقامت توريستي تركيه با دفترچه اقامت

اگر قصد داشتيد بيش از 3 ماه در تركيه اقامت كنيد بايد ويزاي 6 ماهه را دريافت داريد. در اين نوع ويزا مهاجران حق خريد و فروش كار و يا تحصيل را ندارند. با اجاره اجاره منزل مسكوني و تاييد اجاره نامه توسط يكي از دفاتر اسناد رسمي معتبر تركيه مي توانيد اقامت توريستي يك ساله تركيه را دريافت كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.