طلاق در كشور كانادا

۱۶ بازديد

به گزارش راهنماي ايرانيان كانادا : كشور كانادا از جمله كشور هاي منضبط در حوزه ي قانون گذاري مي باشد. به نحوي كه هر ايالت قوانين خاص خود را وضع مي نمايد. اما متاسفانه آمار طلاق در كشور كانادا ارقام تاسف باري را نشان مي دهد. اين آمار ها بيان گر آن است كه نرخ طلاق در اين كشور برابر با نصف نرخ ازدواج است. اتباع خارجي به ويژه ايرانيان مقيم كانادا تيز گاهاً با اين مسئله مواجه مي شوند. به منظور آشنايي با قوانين كلي طلاق در كشور كانادا و نحوه ي طي نمودن مراحل قانوني طلاق در كشور كانادا با اين مقاله همراه شويد.

دانستني هاي طلاق در كشور كانادا

در كشور كانادا، سالانه نزديك به هفتاد هزار زوج، از يكديگر جدا مي شوند كه مهاجران به اين كشور نيز جزو اين زوج ها مي باشند. از آن جايي كه كشور كانادا، براي اقامت و زندگي، متقاضيان زيادي دارد و عمده افراد از طريق ازدواج سعي در اقامت اين كشور مي نمايند، ميزان طلاق در اين كشور، زياد مي باشد.

دادگاه طلاق در كشور كانادا، بر سازگاري و بازگشت زوجين، اهميت مي دهد. دادگاه طلاق در كشور كانادا بعد از اقدام براي طلاق، اين امكان را به آنها مي دهد تا حداكثر 90 روز با يكديگر زندگي كنند، در صورت عدم سازگاري، حكم طلاق را صادر مي نمايد. در بيشتر ايالت هاي كانادا، طلاق توافقي در غياب زوجين صورت مي گيرد.

دانستني هاي طلاق در كشور كانادا

قوانين كلي طلاق در كشور كانادا

كشور كانادا در سال 1985 قوانين كلي طلاق در اين كشور را در قالب 36 ماده وضع نمود. اين كشور به قوانين مربوط به امور خانواده به ويژه طلاق و جدايي زوجين اهميت زيادي مي دهد. قانون طلاق در كشور كانادا بيان مي دارد كه قاضي دادگاه، بدون حضور هيئت منصفه، صلاحيت صدور حكم جدايي زوجين و طلاق را دارا مي باشد. زن يا مرد يا هر دو طرف مي توانند درخواست طلاق را اعلام نمايند.

همچنين در قوانين اين كشور مربوط به مبحث جدايي زوجين از يكديگر، آمده است كه اگر زن يا مرد و يا طرفين، حداقل به مدت يك سال قبل از درخواست جدايي از همسر، در آن ايالت ساكن باشند، دادگاه صلاحيت بررسي درخواست طلاق آنها را دارد، بدون اين كه آنها تابعيت كانادايي داشته باشند. دريافت حكم طلاق از سوي دادگاه كانادا، الزامي براي حضور هر دو طرف، قائل نيست. به اين معني كه چه زن و چه مرد مي توانند به تنهايي براي طلاق، اقدام نمايند، بدون اين كه ضرورتي به پذيرش طرف مقابل داشته باشند.

به عنوان مثال، يكي از طرفين، خواهان دريافت حكم طلاق باشد و در بريتيش كلمبيا سكونت داشته باشد، مي بايست در خواست جدايي از همسر را به دادگاه، اعلام نمايد و براي جواب از طرف مقابل خود، منتظر بماند، در صورتي كه طرف مقابل نيز در بريتيش كلمبيا مقيم باشد، بيست روز و در صورتي كه خارج از آن باشد، و در كانادا يا آمريكا، مقيم باشد، 40 روز و در غير اين صورت 60 روز، براي دريافت پاسخ طرف مقابل، مهلت، مقرر مي شود. عدم پاسخگويي مدعي عليه، در زمان مقرر سبب سلب اين فرصت از وي مي شود.

ارائه ي ادله ي قانع كننده از سوي مدعي در دادگاه، ظرف مدت زمان معيني، به صدور حكم طلاق منجر مي شود. در صورتي مدعي عليه، در زمان مقرر شده براي وي، پاسخ خود را به دادگاه تحويل نمايد، مدعي بايد آماده باشد. وجود فرزند مي تواند زمان رسيدگي به پرونده ي زوجين را طولاني تر نماييد. امكان طلاق توافقي نيز در قوانين طلاق در كشور كانادا وجود دارد.

قوانين طلاق براي اتباع كانادايي با غير كانادايي

در صورتي كه اتباع كانادايي با اتباع غير كانادايي ازدواج و پس از مدتي قصد جدايي داشته باشند، دادگاه طلاق در كشور كانادا، مطابق با قوانين خود در هر ايالت، به صدور حكم در مورد آنها مي پردازد. در واقع همسر شهروند كانادايي، تبعه هر يك از كشور هاي خارجي باشد، چون در كشور كانادا، درخواست طلاق نموده اند، نمي تواند ادعايي درباره حقوق خود طبق قوانين كشورش داشته باشد.

قوانين طلاق براي اتباع كانادايي با غير كانادايي

مراحل طلاق ايرانيان در كانادا

ايرانيان مقيم كانادا كه ازدواج خود را در كشور ايران به ثبت رسانده باشند اما قصد جدايي از همسر خود را دارند بايد درخواست طلاق در كشور كانادا را به دادگاه هاي اين كشور اعلام دارند، كليه درخواست هاي مربوطه اعم از دريافت مهريه، عدم پرداخت نفقه از جانب همسر، مسائل مربوط به حضانت فرزندان در دادگاه اين كشور بررسي مي شود. گفتني است كه دادگاه كانادا، صدور كليه احكام مربوطه بر اساس قوانين همين كشور انجام مي شود، نه كشور ايران.

البته بايد توجه كرد كه متقاضيان طلاق كه دادخواست خود را به دادگاه كانادا تقديم مي كنند بايد ازدواج آنها بر طبق قوانين كانادايي صورت گرفته باشد و مراجع قضايي اين كشور، آن را تأييد نمايند.

همچنين بايد شكست عاطفي در روابط بين زوجين بايد براي دادگاه اثبات گردد تا به درخواست متقاضيان طلاق در كشور كانادا رسيدگي شود. بنابراين ارائه درخواست طلاق در كشور كانادا، تكميل فرم هاي مربوطه، پرداخت هزينه را بايد از مراحل طلاق ايرانيان در كانادا دانست. سپس بر اساس قوانين وضع شده در اين كشور، پس از طي شدن مراحل قانوني، حكم طلاق صادر مي شود.

مهريه در كانادا

مهريه در كانادا يا به عبارتي اموالي كه بعد از طلاق به همسر تعلق مي گيرد به اين صورت مي باشد كه در هر ايالت با توجه به مقررات خاص خود، اموال بين زوجين تقسيم مي شوند. دادگاه طلاق در كشور كانادا بدون توجه به به رفتار گذشته زوجين و نقش آنها در جدايي، اقدام به تقسيم اموال مي نمايد. در واقع سعي دادگاه طلاق در كشور كانادا، بر عادلانه تقسيم كردن اموال بين زوجين مي باشد.

البته هر يك از طرفين كه حضانت فرزند يا فرزندان به وي تعلق گيرد، بيش تر مورد حمايت قرار مي گيرند. قاضي مي تواند طي حكمي دستور دهد كه يكي از طرفين مبلغي را به طرف مقابل براي مدت معين يا نا محدود، پرداخت كند .دادگاه طلاق در كشور كانادا، به مدت زمان زندگي مشترك زوجين و همچنين نقش هر يك از آنها در تقسيم اموال توجه مي نمايد.

ثبت طلاق در كشور كانادا

زماني كه زوجين در كانادا، درخواست طلاق مي نمايند و اين درخواست طي صدور حكمي از طرف دادگاه طلاق در كشور كانادا، مورد تاييد قرار مي گيرد، رسماً طلاق زوجين در اين كشور ثبت مي گردد.

اگر ايرانيان مقيم ايران جزو درخواست دهندگان براي طلاق در كشور كانادا باشند، اين حكم در صورتي در كشور ايران پذيرفته است كه با نظر دادگاه ايران مخالفت نداشته باشد و قطعي و لازم الاجرا باشد. همچنين لازم است كه در كنسولگري هاي ايران در كانادا ثبت شده باشد.

ثبت طلاق در كشور كانادا

وكيل طلاق در كشور كانادا

وكيل طلاق، به عنوان فردي آشنا به قوانين و حقوق هر يك از زوجين مي تواند، كمك شاياني در احقاق حقوق طرفين داشته باشد. ايرانيان مقيم كانادا كه به هر دليلي، قصد جدايي از همسر خود را دارند، مي توانند وكيل طلاق را مسئول رسيدگي به امور طلاق قرار دهند.

در صورت عدم آگاهي از مراحل كار و همچنين عدم آشنايي با وكيل مي توانند از طريق موسسات حقوقي در كشور ايران اقدام نمايند تا ضمن مشاوره هاي لازم، بهترين وكلاي طلاق در كشور كانادا را به آن ها معرفي نمايند. واگذاري امور مربوط طلاق در كشور كانادا به وكيل طلاق، نياز به حضور طرفين در امور حقوقي مربوط نخواهد داشت و مراحل قانوني اين فرآيند، به بهترين نحو، پيش خواهد رفت.

انواع طلاق در كشور كانادا

طلاق توافقي: اين نوع طلاق، با موافقت زوجين و بعد از يك سال زندگي دور از هم صورت مي گيرد.

طلاق ترافعي: اين نوع طلاق، با اثبات خيانت و يا بد رفتاري هر يك از زوجين نسبت به طرف مقابل، انجام مي شود. به منظور ارائه دادخواست طلاق، لازم است كه عسر و حرج، اثبات شود.

ادله مورد پذيرش براي دادگاه طلاق در كشور كانادا

  • تهديد همسر به قتل و يا آزار وي كه مورد بررسي قرار مي گيرد.
  • فحاشي و توهين به همسر و همچنين آسيب به وي از طريق ضرب و جرح بسيار مورد توجه است.
  • عدم پايبندي به حقوق همسر
  • زنا
  • جدايي
  • مشكلات روحي، جسمي و فيزيكي همسر كه  منجر به آسيب شود.

انواع طلاق در كشور كانادا

تعيين حضانت فرزند در دادگاه طلاق كشور كانادا

تا زماني كه ادله منطقي، براي صلاحيت يا عدم صلاحيت زوجين در پذيرش حضانت فرزند ارائه نشود، صدور حكم طلاق در كشور كانادا را به تعويق مي افتد. دادگاه كانادا، سلامتي جسمي و روحي زوجين را در تعيين صلاحيت آنان در براي حضانت فرزند مورد توجه قرار مي دهد. توجه به خواسته هاي فرزند نيز، در اين رابطه در دستور كار دادگاه كانادا قرار مي گيرد. به ويژه اگر فرزند، نوجوان باشد.

صدور حكم حضانت فرزند براي يكي از والدين، مانع ار ارتباط فرزند با پدر و يا مادري كه حضانت او را بر عهده، ندارد، نمي گردد. حكم دادگاه در اين مورد، قابل تغيير مي باشد و با تغيير در شرايط هر يك از زوجين، امكان سلب حضانت فرزند وجود دارد. عدم پايبندي هر يك از زوجين، به حكم صادره از سوي دادگاه در رابطه با حضانت فرزند، بعد از جدايي، از طريق دادگاه قابل پيگيري مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.